Használati utasítás
Üzembe helyezés
Az utánfutó első üzembe helyezése előtt saját érdekében kérjük, hogy a használati utasítást gondosan olvassa át és tartsa be az útmutatásokat. A használati utasítás figyelmen kívül hagyása veszélyes helyzetekhez vezethet.
A vontató járműnek rendelkeznie kell az alábbiakkal:
1. két körös irányjelző rendszer, mellyel az új járművek már a megfelelő törvények szerint rendelkeznek
2. 7 érintkezős csatlakozó aljzat az utánfutó világító berendezése számára (13 érintkezős aljzathoz tartozékként átalakítót kell használni)
3. gömbfejes A50 osztályú vonóhorog DIN 74058 vagy ISO 1103 szerint, melynek felhelyezése a járműre engedélyköteles és ezt a jármű forgalmi engedélyébe bejegyezték.
Az üzembe helyezés előtt ellenőrizze, hogy a kerekek nyomása megfelel-e az adatlapon előírt értéknek.
Mindig és minden esetben gondoskodjék az utánfutó biztonságos állapotáról, akkor is, ha az utánfutót rövidebb vagy hosszabb időre használaton kívül helyezte. Az időjárás viszontagságai ellen javasoljuk az utánfutót ponyvával letakarni.
Vonóhorogra csatlakoztatás
A nyitott állapotban lévő kapcsolófejet (mutató az FI jelű piros mezőre mutat) a vontató jármű vonóhorgának gömbjére helyezzük és a kapcsolódást jól hallható kattanással létrehozzuk.
Ha a szerkezet nincs nyitott állapotban, akkor ne kíséreljük meg a kapcsolást, mert a szerkezetben deformációkat okozhatunk.
Amennyiben a vonófej (kapcsolófej) nem kattan zárt állapotba, úgy kis magasságból a gömbre ejtve, vagy kis nyomást a fejre kifejtve kiválthatjuk a fej záródását. Ezt az állapotot a mutató |~+~| jelű zöld mezőre ugrása jelzi.
Ha a kapcsolófej mutatója a zöld mezőre (+ jel) mutat, akkor az utánfutó biztonságosan kapcsolódott a vonóhorogra és annak kopása még nem veszélyes mértékű. Javasolt a kapcsoló fej időnkénti zsírozása. Ezzel elkerülhető a kapcsolófej vagy a vonófej időelőtti kopása.
Vigyázat! Csak így jön létre biztonságos kapcsolat az utánfutó és a vontató jármű közt és így a szerelvény részt vehet a közlekedésben. További fontos útmutatásokat a kapcsolófej gyártójának külön mellékelt üzemeltetési leírásában talál.
Ezek után kössük a biztosító kötelet a vonóberendezéshez. Fékes utánfutókon található úgynevezett szakadó fékkötelet hurkoljuk át a vonóhorgon az ábra szerint. Ennek feladata, hogy az utánfutó bármilyen ok f I ti j/ miatti leválását követően annak fékberendezését működésbe hozza.

Lekapcsolás
Valamennyi kapcsolófejet el láttak egy biztonsági mutatóval. Ez egy mutatóból és egyértelműen bevésett (-, +, x) jelekből áll, melyet egy piros-zöld-piros címkével felülragasztottak. A mutató és a jelek a kapcsolófej oldalán találhatóak.
A kapcsolófej nyitásához a fogantyút először magasba kell húzni, majd amikor megakadt, előre billenteni. Ekkor a vonófej a vonóhorogról leválasztható és a fogantyú nyitott állapotban reteszelve marad – a mutató most az |*x~| jelű piros mezőre mutat.
Villamos rendszer
Utánfutóink a 12V-os villamos rendszerre épültek. Az utánfutó 7 vagy 13 érintkezős csatlakozó dugaszoló villáját a vontató jármű aljzatába csupán egy adott állásban lehet csatlakoztatni. Ezért kérjük, nézze meg, merre áll a dugasz peremén lévő bevágás és borda, s ennek megfelelően tartva, enyhe nyomással, erőszakolás nélkül tolja a helyére. A dugaszt az aljzat fedelének rácsu -kásával lehet kiesés ellen biztosítani. Amennyiben ez nem sikerül, a dugasz menet közben kieshet az aljzatból és az utánfutó jelzőfényei nem fognak működni és így a közlekedésben nem vehet részt! Ez érvényes a 13:7-es átalakító használata esetén is. Az utánfutó irányjelzőjének működését a vontató jármű villamos berendezései is jelzik. Ha ez nem működne, azonnal keresse meg a hiba okát! A kábelcsatlakozás bontásához emelje fel az aljzat fedelét enyhén és nem a kábelnél, hanem a dugasznál fogva kihúzhatja azt az aljzatból.
Minden világítóegységet szerelés befejeztével ellenőrzünk! Ha mégis problémái lennének, elsőként ellenőrizze az izzókat. Legtöbbször azonban a vontató járművön lévő aljzattal szokott gond lenni. Ezt legegyszerűbben egy másik járműre csatlakoztatással próbálhatja ki. Majd minden modellünkbe többfunkciós lámpákat szerelünk. Ezek a lámpák olyan kialakításúak, hogy a külső borítójuk azonos alakú és a mögöttük elhelyezett színes betétekkel együtt látják el különböző feladataikat. A baloldali egységben valamennyi cella működik: helyzetjelző és rendszámvilágítás, féklámpa, irányjelző, ködlámpa és a pótkocsikon kötelező, csúcsával felfelé mutató, háromszög alakú, piros fényvisszaverő. A jobboldali lámpaegységben a ködlámpa helyett egy fehér és üres cella található (tolató lámpa számára alkalmas), azonban itt nincs sem foglalat, sem izzó, sem huzalozás, tehát nem működik. Ehhez már a 7 érintkező nem elegendő. Az egyes bekötések elrendezését az ábra mutatja.
1. típus: többfunkciós lámpatestekkel
2. típus: több, különböző feladatú lámpatesttel: ekkor a háromszög alakú fényvisszaverő és a ködlámpa külön áll a helyzetjelző, fék- és irányjelző lámpáktól. A bekötések mégis azonosak.
Amennyiben az utánfutót támasztókerékkel látták el, úgy a lekapcsolt utánfutó vonóháromszögének magasságát a támasztókerék hajtókarjával beállíthatja. A vontatás megkezdése előtt és a rákapcsolás után a támasztókereket teljesen be kell hajtani a külső tartószárba oly módon, hogy a forgó kerékvillát a felső szár rész hornyába juttassuk és ezzel a kitekeredését és elvesztését megakadályozzuk. Ezt követően a szorító bilincset kioldva a külső szárat a lehető legmagasabb helyzetbe húzzuk, és ott rögzítjük a bilinccsel. Ha a támasztókerék menet közben talajt ér (pl. vasúti átjáró, bukkanó, stb.), súlyosan károsodhat és az egész vontatmányt kitérítheti a menetirányból! A lekapcsolás előtt előbb a támasztókereket kell beállítani a megfelelő magasságra, majd az utánfutót le lehet kapcsolni a vonóhorogról.
Közlekedés az utánfutóval
Legyen tekintettel arra, hogy a rákapcsolt utánfutó miatt a vontató jármű menettulajdonságai megváltoznak és a fékút a tehertől függően megnő. Az útfelületi egyenetlenségek, a változó útburkolatok és a szél a vontatmány kiegyensúlyozatlanságát okozhatja. Megfelelő menetsebességet kell választania, hogy mindenkor biztonságban tartsa az utánfutót a különböző időjárási viszonyok és helyi adottságok mellett is. Soha se haladja meg az autó a Forgalmi Engedélyében megadott engedélyezett össztömeg értékét! Soha se feledkezzék meg az utánfutó saját tömegéről, össztömegéről! Vásárlás előtt vagy után lehetőség van az utánfutó össztömeg szükséges beállítására az adott utánfutó típus műszaki paraméterei megtartása mellett. |
![]() |
![]() |
Az ügymenetről érdeklődjön a gyártónál. A menetsebesség megválasztásához tudnia kell, hogy rossz útpálya, különösen a mély kátyúk, vasúti átjárók és a beépített sebességlassító bukkanók és kanyarok hatalmas terhelést jelentenek minden futóműnek. Különösen kritikus ez, ha a szállítmány eléggé magas. Ilyenkor lassan haladjon. Ahogyan útakadályoknál magától értetődően autójával erősen fékez, gondolnia kell arra, hogy ezek a nagyon nagy erőhatások az utánfutó jelentősen gyorsabb elhasználódásához vezetnek. Általában a legnagyobb 80 km/óra sebesség betartandó, az utánfutót műszakilag maximálisan 100 km/óra sebességre méretezték. Valamennyi fékes utánfutónkban tolató automatika található. Ez a szerkezet biztosítja, hogy az autóhoz kapcsolt utánfutó fékjei normál útviszonyok mellett tolatáskor kioldjanak, s az utánfutóval tolatást lehessen végezni anélkül, hogy azon bármit átállítanánk. |
Rakodás
Berakodásnál ügyeljen arra, hogy a rakomány a rakfelületen egyenletesen elosztott és elcsúszás, felborulás ellen rögzített legyen. Az egy oldalra helyezett vagy magas rakomány felboríthatja kanyarodáskor az utánfutót. Az utánfutó sarkainál található kampók a rakomány rögzítésére szolgálnak. A rögzítést úgy kell elvégeznie, hogy a lemez széleken a rögzítő eszközök ne sérülhessenek meg. Valamennyi rögzítés legyen annyira szoros, hogy menet közben se lazulhasson ki. Indulást követően rövid idő után és később alkalmanként álljon meg és ellenőrizze a biztonságot. Pontszerű terhelések (lábon álló súlyos tárgyak) esetén teherelosztó alátéteket célszerű használnia. Meg kell akadályoznia, hogy menet közben a rakomány vagy annak egyes részei önállóan elmozdulhassanak az utánfutón. Ilyenkor a menettulajdonságok annyira megváltozhatnak, hogy elveszítheti uralmát járműve felett. Ne lépje át soha a megengedett hasznos tömeg értékét.
Helyes rakodás
Helytelen rakodás:
Legnagyobb terhelés esetén sem lépheti át a vonóhorog terhelést. A vonóhorog terhelés legkisebb értéke a mindenkori utánfutó tömegének 4%-a. A vonóhorog terhelésének változásai kihatnak a vontató jármű hátsó tengelyének terhelésére. Ezért a vonóhorog terhelésének betartása döntő a menetbiztonság szempontjából. Életveszélyes far-nehéz terhelésű utánfutóval közlekedni. Például, ha egy nehéz raklapot közvetlenül a hátsó ajtónál helyez el, vagy hátul hosszan kinyúlik a rakomány, akkor az ilyen terhelés a teljes szerelvény belengését okozhatja. Ekkor autójának hátsó tengelye időnként vagy tartósan felemelkedhet, és kormányozhatatlanná válhat. Ilyenkor azonnal lassítson, lehetőleg fékezés nélkül.
A megrakott utánfutó a vonóhorog megterhelésével megváltoztathatja a fényszórók beállítását és ez a forgalomban zavarhat másokat. Ezért fontos időnként ellenőrizni, nem csak szükség esetén.
Feltétlenül ügyeljen arra is, hogy az utánfutó tartozékainak felszerelésével a szállítható hasznos tömeg csökken. A megengedett össztömeg (= utánfutó saját tömege + hasznos teher tömege) mindig mértékadó. Nem szabad túllépnie sem az utánfutóra megengedett össztömeg, sem a vonóhorog terhelés, sem pedig a vontató jármű forgalmi engedélyében megadott legnagyobb össztömeg értékét.
Az utánfutó biztonságos használatának alapszabályai
-Személyek szállítása minden esetben szigorúan tilos, élő állatok szállítása csak speciális jószágszállító ketrecekben megengedett.
-Túlterhelés, helytelen teherelosztás, rosszul választott haladási sebesség vagy az utánfutó helyi igénybevétele nem megengedett.
-Rakományt biztosítani! Nehéz tárgyakat a tengely közelében és lehetőleg fektetve (alacsonyan) helyezzük el.
-Ne idézzen elő túlzott igénybevételt durva vezetési stílussal vagy helytelen kezeléssel. Az ütés- és lökésszerű igénybevételek csökkenthetőek lassabb menetsebességgel.
-A menetsebességet az út minőségéhez és az utánfutó rakományához kell igazítani. Ez kiváltképp érvényes kanyarokban és bukkanókon vagy magas terheknél.
-Támasztókerék legyen menet közben magasra húzva és rögzítve (a támasztókeréknek a vonóháromszöggel mindig párhuzamosan kell állnia).
-A vonófejnek a „Vonóhorogra csatlakoztatás” című részben leírtak szerint kell biztonságosan bekapcsolódnia.
-A biztosító láncot vagy kötelet és a szakadó fékkötelet a vonóhorogra illetve annak az erre kialakított furataiba kell rögzíteni.
-A fékkart menet közben és hosszú idejű állás alatt ki kell oldani (legalsó állás).
-A kerékékeket (fékes utánfutókon széria-tartozék) indulás előtt a kerekek alól el kell távolítani.
-A hátsó ajtót fel kell hajtani, a kilincsekkel bezárni és biztosítani
-Indulás előtt ellenőrizze a világításokat.
-Indulás előtt ellenőrizze a kerekek állapotát és nyomását. Adatok az adatlapon az utánfutó megvásárlásakor, szervizes kerékcsere után a csavarokat meg kell húzni tartsa karban az utánfutót és ápolja a leírásnak megfelelően.
Futómű
Utánfutóinkat csak új gumiköpenyekkel látjuk el. Az alacsony haladási sebességre tekintettel a kerekek gyártói nem egyensúlyoztatják ki azokat. Amennyiben az utánfutó haladás közben túlzottan rázkódik, egyensúlyoztassa ki a kerekeket. Pótkerék vásárlásakor az alábbiakat vegye tekintetbe:
-A pótkerék méretének azonosnak kell lennie a felszerelt kerekével mind a gumiköpeny, mind a keréktárcsa („felni”) adatait tekintve. Megrendeléskor ezeket a jelzéseket adja meg (pl. gumi 155/70R13 / keréktárcsa 4Jx13H2).
-A pótkerék mintázata és a tárcsa formája nem játszik szerepet: azonos méretű kerekek esetén a jobb és a baloldalon eltérő mintázatok megengedettek, de csak a sérült kerék javításáig alapvetően valamennyi kerék és tárcsaméret megengedett, mely az adatlapon az Ön utánfutójánál fel van tüntetve. A terhelés- és sebességindexek (pl. 69N) a minimálisan szükséges értékeket adják meg, magasabb értékű kerekek beépíthetőek.
-Ügyeljen mindig az előírt keréknyomásra. Ez a terheléshez igazítható és a szokásos kerékméreteknél 2,50-tól 4,10 bar nyomásig változhat, lásd az adatlapot.
-Ügyeljen a kerekek elhasználódására, egy minimálisan szükséges profilmélység törvény által előírt. Hosszú állásidő és a napfény a gumi öregedését okozza.
Kerékcsere
A gumiköpeny hibája (defekt) esetén megterhelt utánfutó esetén az alábbiak szerint kell eljárni: vontató járművet közlekedési biztonság szempontjából biztosítani kell: sebességfokozatba kapcsolunk, kézifékkel rögzítünk csatlakoztatott állapotban a cserélendő kerék csavarjait meglazítjuk.
-A kocsi-emelőt a csőtengely alá helyezzük a bak közvetlen közelében, ahol a hibás kerék van. Az emelőt sohasem szabad a csőtengely közepére helyezni. Az emelővel csak olyan magasra szabad az utánfutót emelni, hogy a kereket cserélni lehessen.
-Valamennyi csavar kiszerelése után levesszük a hibás kereket, a pótkereket felhelyezzük és becsavarjuk a csavarokat, amennyire lehetséges.
-Az emelőt leengedve erősen meghúzzuk valamennyi csavart és kb. 50 km út után újra meghúzzuk azokat (meghúzási nyomaték 80^90 Nm). A csavarok meghúzását mindig a szemben lévő csavarral kell folytatni. Azonnal ellenőrizzük a kerékben lévő nyomást.
Ápolás, karbantartás
Az utánfutókon kevés olyan teendő akad, amely szükséges a gyártmány hosszú élettartamához. Normál viszonyok esetén az utánfutó rozsdaálló és csak néhány alkatrésze van öregedésnek kitéve.
A közlekedési és üzemeltetési biztonság érdekében az alább leírt karbantartási és ápolási munkákat kell elvégezni. További utasításokat talál az egyes tartozékok kezelési és használati útmutatóiban.
Minden 50, 500 és 1000 km út megtétele után valamennyi kerékcsavar és egyéb csavarkötés feszességét ellenőrizni kell. Különösképp kell ügyelnie a kapcsolófej és a teljes alváz csavarkötéseire. Egyébként arra kérjük, hogy semmiféle átalakítást ne végezzen az utánfutón; az érvényben lévő törvények szerint ez tilos. Az általunk az Ön utánfutójához ajánlott tartozékok felszerelése megengedett. Az utánfutó saját tartozékaival együtt hatóságilag engedélyezett. Némely tartozékot a padló, illetve oldalfal keresztülfúrásával kell felszerelni. Mivel a fa az időjárási hatásokra érzékenyebb, rendszeres időközönként ellenőrizze e szerelések csavarozásait és szükség esetén húzza meg újra azokat. Egyes műanyag alkatrészek ápolásához a szokásos semleges kémhatású autóápoló szerek használata ajánlott.
A kapcsolófej könnyű kezelése és a biztonság érdekében javasolt legalább félévente a csapokat és mozgó részeket gépolajjal megkenni.
A sár a felni korrózió elleni védőrétegét megtámadhatja, ezért tisztítás után érdemes egy viaszos védőréteget felvinni
A gumiköpeny fényes állapotáról spray-vel gondoskodhatunk
A világítás vagy egyes elemeinek működési zavara esetén először a lehetséges hibaforrást kell behatárolni. Eldönteni, hogy vajon az utánfutóban vagy az autóban van-e a hiba, egy másik autó vagy egy vizsgáló eszköz kell. Gyakran a szennyezett, hibásan bekötött vagy sérült dugaszoló aljzat a hibás.
Amennyiben továbbra is fennáll a világítás hibája, az alábbi hibaforrások fordulhatnak elő:
a) Kábel sérülése, izzók kiégése: cserélje ki a hibás alkatrészeket.
b) A dugaszoló villa nincs rendesen az aljzatba tolva: ellenőrizze a szilárd behelyezést.
c) Hibás a dugaszoló villa, elszakadtak vagy korrodáltak a vezetékek: ellenőrizze a dugaszt és az érintkezéseketd) Hibás bekötések kerülnek a dugaszoló villához: végeztessen villamos ellenőrzést szakműhelyben.
e) Az érintkezők korrodáltak a lámpatestben pl. a bejutott nedvesség miatt: mechanikusan tisztítani kell az érintkezőket és a nedvesség bejutását ki kell zárni
f) Baloldali kettős féklámpa, avagy nem kívánt tartós ködlámpa-világítás: hibásan bekötött aljzat a vontató járműben.
Ügyeljen a világítóegységek és a rendszám tisztaságára, erre kötelezik a törvények is.
Az utánfutó alkatrészeinek gyártásához használt tűzi horganyzott lemezek és szelvények hosszú idejű korrózióvédelmet nyújtanak. Egy esetlegesen fellépő könnyebb rozsdásodás a vágott lemezszéleken jelentéktelen és a horganyréteg kialakulásával magától kiküszöbölődik. Szabad levegőn normál időjárási viszonyok mellett egy védőréteg (cink-karbonát) alakul ki a levegő CO2 tartalma miatt. Ez a védőréteg agresszív anyagok hatására leválik, és újra kialakul, amíg a horganyréteg fennáll. Ez a folyamat normál esetben kb. 10 évig tart. Csak a rozsdaréteg megjelenését követően kell a lemezeket és a lemezszéleket, karcokat alaposan megtisztítani és horganyfestékkel befesteni.

Esetlegesen felléphetnek érintkezési nyomok ponyva vagy hasonló tárgyak hatására, melyek a rendes használat ismérvei és nincs jelentőségük.
Az utánfutó éles részei a ponyva anyagát megdörzsölhetik. A sérült részek a foltok beragasztásával megerősíthetőek.
Kérjük, vegye figyelembe, hogy az agresszív anyagok, mint pl. a tengeri levegő, autómosó, trágya (istállótrágya), autósampon megtámadják a horganyréteget és elpusztítják azt. Téli időszakban használt vegyszerek (utak szórásához használt sók) ellen az alapos és mielőbbi tisztítással lehet védekezni. Az utánfutót kizárólag tiszta vízzel mossa.
A fent leírtak be nem tartása a garanciális igények elvesztését vonja maga után.
Kérjük, bánjon gondoskodóan az utánfutójával. Tartsa be az alapszabályainkat. Természetesen egy szárazon tárolt utánfutó lényegesen védettebb az időjárás és rozsda ellen. Egy segítő személlyel együtt akár a 850 kg megengedett össztömegű utánfutót is függőleges helyzetbe állíthatja a hátul elhelyezett támaszokra vízszintes és szilárd burkolatú helyen, így a padló alsó részének tisztítása egyszerűbben megoldható. A felállított utánfutót óvatlan eldőlés ellen biztosítani kell!
Fékberendezés (ha van az utánfutón)
Utánfutóink fékberendezései úgynevezett ráfutó fékszerkezettel készültek és gyárilag úgy szerelték össze, hogy nem igényelnek utólagos beállításokat. Ha mégis rendellenességeket tapasztalna a fékek működésében, feltétlenül keressen fel egy járműjavító műhelyt. A fékberendezések önkényes megbontása tilos és a garanciális igények elvesztését vonja maga után. A fékberendezésen önhatalmúlag végzett munka során már egy kicsi elkövetett hiba is veszélyeztetheti az életet és testi épséget.
A fékeket tolató automatikával készítették, mely hátrafelé, normál úton történő haladáskor a rákapcsolt utánfutó fékezett állapotát minden további fogantyú nélkül megszünteti. Ellátták az utánfutót a ráfutófékes szerkezeten lévő kézi fékkarral működtetett rögzítő-fékkel is. A lekapcsolt utánfutó kézi karral való befékezésekor a hátra gurítás közben csak fél kerékfordulat után kezd működni a fék. Valamennyi fékes utánfutó részére a hatósági előírások és rendeletek szerint kötelező a kerekek kiékelése az óvatlan elgurulások megakadályozására. Ezeket az utánfutóra szerelt tartóikban találhatja meg, ahonnan a reteszelő orrészt benyomva, az éket kb. 10 mm-nyire eltolva, kivehetőek az ékek. Visszahelyezésük a fogazatoknak megfelelő behelyezést követően a reteszelő orr bekattanásáig való eltolással történik. Karbantartást, javítást, illetve kopott alkatrészek cseréit kizárólag szakműhelyben végeztethet a mindenkori karbantartási és javítási útmutató alapján. Ilyenkor csak eredeti gyári alkatrészeket építtethet be, melyekkel
- a működőképesség és biztonság szavatoltan megmarad
- a garanciális és szavatossági követelmények megmaradnak
- a nemzeti és nemzetközi üzemeltetési engedélyek és előírások nem szűnnek meg.
Változtatások a műszaki haladás értelmében lehetségesek, a Tenderszakértő Kft. ezt a jogot fenntartja magának.